Erika keresett meg e-mailben, költözéssel kapcsolatban kért tippeket. Munka mellett költöztetnek egy háztartást, kisfiúkkal és a macskájukkal együtt. Ebben a bejegyzésben általános tanácsokat gyűjtöttem össze, amikkel a költözés zökkenőmentesebbé tehető. Erika egy hetekre bontott tennivaló listát is kért, ezt a következő bejegyzésben olvashatjátok el.
- Írj listát a tennivalókról. A listaírás mindig átláthatóbbá teszi a dolgokat.
- Szerezd be a csomagolóanyagokat, eszközöket. (doboz, szemeteszsák, címke, vastag hegyű filc, zsinór a közözéshez, ragasztó)
- Mielőtt bedobozolod az egész lakást lomtalaníts, csak azt vidd magaddal ami tényleg kell. Ha van elég idő a költözés előtt, akkor a lomtalanítást külön is meg lehet csinálni. Gondolok itt arra, hogy már akkor elkezdhetsz lomtalanítani amikor meghirdetitek a lakást, vagy ha 6-8 heted van a kiköltözésre, akkor 2-4 hetet rászánhatsz a lomtalanításra, és 4 hetet a pakolásra. Ha csak 3-4 hét van összepakolni a lakást, ráadásul munka mellett akkor érdemes egybe vonni a folyamatokat és pakolás közben megszabadulni a fölöslegtől.
- A lomtalanítás közben talált tönkrement dolgokat dobd ki. A még használható dolgokról döntsd el mi lesz velük. Még a költözés előtt eladod és elajándékozod, vagy erre csak a költözés után lesz lehetőséged?
- Csomagolás: Haladj szobánként a dobozolással. Először azokat a dolgokat pakold el mindegyik helyiségben, amiket éppen most nem használtok. Például: szezonális ruházat, sportfelszerelés, régebbi iratok amiket tárolni kell, fényképalbumok, a lomtalanításkor talált eladásra/ajándékozásra váró holmik. Ezután azokat a dolgokat pakold el amiket sűrűbben használtok, de az elkövetkező hetekben tudjátok nélkülözni őket, megint haladj szobánként. Például könyvek, dvd-k cd-k, magazinok. Legutoljára azokat a dolgokat pakold el, amiket a leggyakrabban használtok.
Egy módszer a dobozok használatához…
Minden szobának legyen egy színkódja: a dobozokra ragaszd rá a jelzést színes papírból, színes post-it-ből, öntapadós színes fóliából. A színkódok mellett számozd be a dobozokat pakolás közben: az 1-es dobozba kerülnek minden helyiségben azok a dolgok, amiket a legritkábban használtok (pl: szezonon kívüli ruhák), a legmagasabb számú dobozban az legyen amit a leggyakrabban használtok (pl mikró). A költözés előtti napon jelölj ki egy dobozt, amibe a legszükségesebb és a legutoljára elpakolható holmik kerülnek. Legyen ez a szükség doboz, vagy túlélő doboz. Ide kerüljön egy váltás ruha a család minden tagjának, a személyes iratok, tisztálkodó szerek, hálóruhák, törölközők, pelenka a babának, ébresztőóra, evőeszközök, tányérok.
Mit, hogyan csomagolj?
Költözéskor nem mindegy, hogy mi kerül dobozba vagy zsákba. Ha jól csomagolsz azzal megkönnyíted a költöztetők és a magad dolgát is.
Dobozok
Csak dobozban lehet szállítani:
- könyveket
- vegyszereket (tehát a tisztítószereket) – a dobozra legyen ráírva, hogy vegyszer
- törékeny tárgyakat – a dobozra legyen ráírva, hogy törékeny
- száraz élelmiszereket – a dobozon jelöld, hogy élelmiszer van benne
Dobozokat kérhetsz a környékbeli üzletekből, ilyenkor arra figyelj, hogy hibátlan dobozokat hozz csak el. Ez költséghatékony módja a dobozok beszerzésének. A dobozok ne legyenek túl nagyok, mert azokat a költöztetők nehezen tudják cipelni. Költözéshez méretezett erős dobozokat vásárolhatsz akár a költöztető cégtől, vagy az IKEA-ban, vagy rendelhetsz az interneten. El kell dönteni, hogy a dobozváráslás belefér-e a költözésre szánt anyagi keretbe.
A dobozok ára 240 és 900 forint között mozog mérettől függően. Egy nagyobb doboz teherbírása 30 kg. Segítségként méreteket és árakat a következő 2 linken találsz:
- Költöztető dobozok
- IKEA költöztető doboz
- természetesen a google bővelkedik lehetőségekben, én tájékoztató jelleggel választottam ezt a 2 oldalt
Zsákok
Ruha, lakástextil, párnák szállítására használható. Erős zsákokat érdemes beszerezni, a szemeteszsákok könnyen elszakadhatnak. Praktikus megoldás a vákuumos zsákok használata. Több méretben kaphatók, miután belepakoltál porszívóval egyszerűen ki kell szívni belőle a levegőt. Így a ruhák, ágyneműk és párnák harmad annyi helyet foglalnak el. Ha szívesen vásárolsz interneten akkor például az e-bay-ről jó áron be lehet szerezni különböző méretekben.
Tippek
- Romlandó élelmiszer: Ha maradt még romlandó étel a hűtőben, akkor azt hűtőtáskában, vagy zacskóban (Tescoban Auchanban a fagyasztott áruknál lehet találni zacskót, ami tartja a hideget) vidd át az új lakásba.
- Bútorok: A lapra szerelt állapotban vett bútorokat szétszerelve ajánlott szállítani, mert nem arra lettek tervezve, hogy lépcsőházakban cipeljék, és teherautóban zötykölődjenek.
- Költözés után: Ellenőrizd le, hogy minden doboz megérkezett-e, és minden bútor sértetlen-e. A szükség doboz után a legmagasabb számú dobozokkal kezd a kipakolást, mert ezekben vannak a gyakran használt dolgok.
Olvasók tanácsai
“Én úgy pakoltam, hogy kb. egyforma dobozokat szereztem be. arra, amit tartósan tároltam az IKEA-s dobozok bizonyultak a legjobbnak. Nekem volt bőven időm, úgyhogy módszeresen haladtam. Selejteztem, és csak azt tettem a dobozba, ami megmaradt. Vettem egy kis füzetet, és abba írtam, amit elcsomagoltam. Minden dobozt megszámoztam, és a füzetbe írtam, hogy mit tartalmaz. (…)Fontos, hogy a doboz minden oldalára és a tetejére is kerüljön rá a szám, mert ha több dobozt halmozunk egymásra, és a fal felé kerül a jelölt oldal, igen nehéz megtalálni. A ruhákat nagyméretű fekete kukazsákba tettem. Ez erős és nem látszik át. Öntapadós etikettpapírt ragasztottam rá, így került rá a szám. Most ezt a módszert használom a nem használt holmik tárolására is. P.I“
“Volt egy füzet, amibe minden dobozt feljegyeztem. A különböző szobáknak különböző színű post-it lapjai voltak, amiket a dobozra raktam, és mikor lezártam, akkor a post-it-et is ráragasztottam a celluxal. (…) A post-iteken csak számok voltak, és a füzetbe írtam a számozott dobozok tartalmát. Minden szoba-helyiség dobozainak nyilvántartása egy-egy külön lapon volt (persze ezt lehet bonyolítani előre gyártott nyilvántartólapokkal, én azt már fölöslegesnek tartottam) A füzetbe a szám mellé írtam, hogy mondjuk (mosogatószekrény alja), vagy (sarokszekrény), ennek megfelelően tudtam, hogy abban a dobozban mi van. A dobozoknak pedig az oldalára írtam fel mindent, mert ha egymásra kerülnek a dobozok, akkor is látszott a számozott post-itlap, ami fő tájékozódási pont volt.(..) én már bepakolásnál felraktam a megfelelő színű post-it lapokat az ajtókra is, tehát a dobozok nem egy halomba, hanem a megfelelő helyiségekbe kerültek, mert a rózsaszín pos-ites ajtajú szobába vittek mindent, ami rózsaszín post-ites doboz volt. A.É”
“Én lista és excel mániás vagyok, a saját költözésünket megpróbáltam professzionális szinten végezni, hogy ne kelljen mindent keresni, illetve ne járjak úgy, mint AnnaPetiGergőék, amikor a vekker csörög a még ki nem pakolt doboz mélyén, s mikor feltépik mérgesen a dobozt, akkor találják meg a tegnap keresett tányérokat. (…)Nyomtattam 2 db. A4-es papírt, amire ráírtam: KONYHA 1 , ez volt az első konyhai doboz. Ezt ráragasztottam a doboz oldalára és a tetejére is.. Ha törékeny volt, azt is feltüntettem rajta. Így ha az új helyen cipeljük be a dobozt, rögtön tudjuk, ez a konyhába mehet egyből. Vettem az excellt, és felírtam, mit raktam KONYHA 1 dobozba, fellistáztam mindent, nokedliszaggató, tojásszeletelő, tányér, pohár, stb. Egy ilyen listát kinyomtattam és bedobtam a doboz tetejére belülre, hogy ha kinyitom, és nem vagyok számítógép közelben, azért ránézésre tudjam, hogy mi van a dobozban. Értelemszerűen a ritkábban használatos dolgokkal kezdtem, mivel a háztartás közben futott. (…)Vettünk aztán tekercses buborékos fóliát, ragasztó szalagot, és ezekkel burkoltuk a bútorokat. K.A”
Csányi Andi
www.rendteremto.hu
EXPRESS-TEHER DOBOS